“Ik omhels je persoonlijke contact en omarm je aanbod tot gesprekken”

By in
28
“Ik omhels je persoonlijke contact en omarm je aanbod tot gesprekken”

Niets liever willen we elkaar weer kunnen omhelzen en omarmen. Echter, ons geduld en onze solidariteit worden op de proef gesteld. En ook al willen we niets liever dan elkaar ontmoeten met Kerst, zal het dit jaar een andere Kerst worden. Alhoewel, ik erken dat mijn eerste reactie op deze tweede lockdown het gevoel opriep van Nee, “ik ben er helemaal klaar mee, niet weer de scholen dicht”, realiseer ik me dat ik me gelukkig mag prijzen. We zijn allemaal gezond en ervaren niet aan den lijve de zware mentale en fysieke druk, zoals met name alle zorgmedewerkers wel doen. Wie weet kunnen we al onze creativiteit kwijt en meer begrip opbrengen voor al die mensen die Kerst ook niet met al hun familie kunnen vieren. Wie weet een digitale Kerst, of een Kerst Drive in, of het volgend jaar dubbel en dwars over doen? 

Dit jaar gaat alles anders dan voorgaande jaren en dit vraagt veel van onze veerkracht. Ondanks alle digitale mogelijkheden en het thuiswerken als norm, zijn we ook gewoon sociale wezens. En kan toch niets op tegen een persoonlijke ontmoeting? Hoe ga je om met dit dilemma? Laat je je medewerkers met een gerust hart thuiswerken? Wil je als medewerker nog langer thuis blijven werken? Terwijl laats het weerzien van collega’s eindelijk weer als vanouds voelde? Hoe zorg je voor een goede balans tussen werk en privé, nu de scheidslijnen steeds dunner worden? Wat doe je met een medewerker die in een verbetertraject zit en nu weer thuis werkt?  

”Even kunnen sparren is dan alles wat je wilt!” 

Als werkgever kun je bij ons, Own- Advice, je medewerkers een tweetal gesprekken aanbieden ter ondersteuning in deze zware tijd. Medewerkers krijgen bij ons (preventieve) gesprekken, zodat helder wordt hoe zij momenteel in hun vel zitten en welke handvaten hen onderstreunen bij het (blijvend) thuiswerken, t.z.t. terugkeren naar het werk, of het juist wel al die tijd aan het werk zijn, terwijl anderen thuiswerken. Op deze wijze ondersteunen wij bij vitaliteit en emotionele gezondheid. Medewerkers en werkgevers krijgen concrete handvaten aangereikt om met deze nieuwe werkelijkheid om te gaan. 

Dat extra gesprekken en aandacht voor medewerkers en werkgevers van belang is, blijkt wel uit de sociale gevolgen die deze Corona crisis met zich mee brengt. Enkele voorbeelden:

  • Toename van eenzaamheid en sociaal isolement (onder ouderen), nu zij door de maatregelen extra beperkt worden in de mate van contact en ontmoeting.
  • Zorgelijke geluiden in het land over oplopende huiselijke spanningen en onveiligheid, omdat het zoveel mogelijk thuis blijven en zo min mogelijk bezoek mogen ontvangen tol gaat eisen in kwetsbare gezinnen.
  • Dreigende overbelasting onder (jonge) mantelzorgers, nu zij minder ondersteuning kunnen krijgen van hun sociaal netwerk en zorgverleners.
  • Toenemende financiële stress en armoede, door werk dat wegvalt en schuldenproblematiek die toeneemt.
  • Meer mentale en sociale uitdagingen voor mensen met een psychische kwetsbaarheid. Doordat zij minder steun en positieve interacties ervaren, kunnen klachten opspelen of verergeren.

”Bied jij je medewerkers een (extra) Kerstcadeau?”

Even mijn hart kunnen luchten bij een coach die verstand van zaken heeft, is precies wat ik nodig heb. En dat deze coach er daarnaast ook nog eens voor zorgt dat ik mijn werk goed georganiseerd krijg en op een goede wijze kan samenwerken ondanks de fysieke afstand, is echt een Kerstgeschenk.

Voor werkgevers is eveneens een geheel nieuwe werkelijkheid aangebroken, coachen en leidinggeven op afstand, hoe doe je dat? Hoe weet je daadwerkelijk hoe het gaat? En wat wanneer je toch persoonlijke gesprekken wilt aangaan en de medewerker wil dit niet? Heb je als leidinggevende voldoende vertrouwen? En wat wanneer je dit bij één medewerker niet hebt? Ook voor werkgevers/ leidinggevenden bieden we twee coachhingsgesprekken aan, waarbij je desgewenst handvaten krijgt om binnen je team of voor je individuele medewerker toe te passen. 

Dankzij Corona komen we allemaal met geheel andere (digitale) mogelijkheden in aanraking, die ook wat vragen van de digitale vaardigheden van mensen. Weet je dat er dan zelfs een digitale hulplijn bestaat? Voor mensen met een vraag over het gebruik van de computer, laptop, mobiel of tablet is de digihulplijn(link is external) gratis beschikbaar. Als je het nummer 0800-1508 belt, kun je je ‘digitale’ vraag stellen aan getrainde vrijwilligers. Ook bieden bibliotheken verschillende trainingen om  digitaal vaardiger te worden (zoals oefenen.nl, klik &tik, digisterker). 

”Pak jij ons Kerstcadeau uit?”

Het werkt heel eenvoudig om gebruik te maken van ons aanbod. Bel direct, of vul ons aanmeldformulier in op onze website. Wij nemen altijd binnen een werkdag contact op. Maak kennis met één van onze coaches en ontdek of het klikt. We zijn allen ervaren (loopbaan)coaches en NIP en NOLOC geregistreerd en kunnen voor jou het verschil maken. 

VOEL JE VAN HARTE UITGENODIGD OM CONTACT MET HET TEAM VAN OWN ADVICE OP TE NEMEN. 

SUSANNE ALBERS | info@own-advice.nl | 088 58 48 808 of 06 45 34 90 23 | www.own-advice.nl 

54321
(0 votes. Average 0 of 5)
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *